زنان ایرانی، انتخابات 22 خرداد و حوادث پس از آن / رها شجاعی



کمپین آزادی: امروزهمگی بر این داستان متفق القولند که ایران پس از انتخابات 22 خرداد حیات سیاسی جدیدی را آغاز کرده است و بازگشت به دوران قبل از انتخابات تقریبا و تحقیقا ناممکن است. شاید در این انتخابات برای اولین بار بود که بزرگان نظام اینگونه رودر روی هم ایستادند و رهبر نظام و نهادهای بیطرف برای اولین بار علنا مواضع سیاسی خود را اعلام کردند و راه را برای نقد خود اینگونه گشودند.
اما حوادث بعد از انتخابات و مواضع گروهها و نهادهای سیاسی از یکسو و نافرمانی مدنی و پیگیری مطالبات مردم عادی که عموما حول باز پس گیری رای از دست رفته بود از سوی دیگر فضای بعد از انتخابات را به فضای جدیدی تبدیل کرد. فضایی که هیچ کس حتی کودتاگران مخملین نیز آن را پیش بینی نکرده بودند. اما در میان مردم شاید بتوان برای اولین بار پس از انقلاب متوجه یک تغییر عمده جمعیتی در میان معترضین شد. اینبار بر خلاف دوره های گذشته و اعتراضات قبلی این مردان نبودند که نقش پررنگی بازی میکردند وحتی این دانشجویان نبودند که هدایتگر جنبش شوند بلکه این مردم عادی و از همه مهمتر این شیرزنان ایرانی بود که در این تجمعات و مطالبات مسالمت آمیز خوش درخشیدند و توانمندیهای خود را در وهله اول بر رخ دولت مرد سالار ودر ادامه بر رخ جهانیان کشیدند .اگرچه نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که درپیش از انتخابات در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی برای اولین بار کاندیداهای ریاست جمهوری مجبور شدند برای جلب آرا زنان هرکدام مانیفستی ارائه دهند تا جایی که برخی تعداد وزرای زن خود در کابینه را مشخص کردند وبرخی حتی وزارتخانه مورد نظر خود برای تصدی زنان را نیز مشخص کردند . البته در این میان باید از احمدی نژاد که اهمیتی برای زنان قائل نشد فاکتور گرفت. اما بعد از انتخابات انتشار تصویری از حمله گروهی از لباس شخصی ها به یک مرد و دویدن همزمان چهار زن برای نجات آن مرد تا مدتها تیتریک بسیاری از رسانه های خبری معتبر در جهان بود. از طرف دیگر دخترانی که همراه با سایرین با سنگ در مقابل نیروی ضدشورش مقاومت میکردند نشان داد که زنان ایرانی آن چیزی که عده ای خواسته اند از آنان بسازند نشده اند . شاید برای اولین بار بود که این تعداد زن در تظاهرات شهید شدند و ندا آقا سلطان اسطوره و نماد فریاد زن و مرد ایرانی شد. برای اولین بار بود که دولت کودتا برای حفظ موقعیت خود مجبور شد تعداد زیادی از زنان روزنامه نگار، دانشجو، فعال و حتی عادی و خانه دار را به زندان ببرد تا جایی که مهسا امر آبادی زنی که به گفته مادرش باردار نیز میباشد بر خلاف نص صریح قوانین مجازات اسلامی که برای جنین حرمت قائل است به جمع دستگیر شدگان پیوست. امروز زنان ایرانی هم همچون سایر مردمان این سرزمین وجهه دیگری از خود نشان دادند و تاریخ جدیدی را در جنبش زنان آغاز کردند . من یقین دارم از این پس دولت نامشروع حاکم نخواهد توانست از این بیشتر زنان را محدود کند اگرچه تلاش خود را به کار خواهد گرفت و مطمئنم زنان ایرانی اکنون بیش از پیش به توانمندیهای خود که همراه با شور و شعور سیاسی گشته است آگاه خواهند بود و یقین دارم که هر اصلاح یا انقلابی بخواهد در این مرز و بوم رخ دهد با نادیده گرفتن قشر گسترده زنان امکان پذیر نخواهد شد. امید که این جنبش همچنان پایدار و سبز بماند و در رسیدن به مطالباتش فرسوده و خسته نگردد.

1 comments:

ناشناس گفت...

ba salaam.
man negaranam, negaraan jan kasaani keh dar zendanand. yadetan miad keh Batebi be jorm dashtan e yek pirahan e khooni ebteda mohareb shenakhteh shod. hala ham keh aghay ahmad khatami gofteh in ha mohareb hastand. in harf ha ra bayad jeddi gereft. in ha donbal tekrar e,dam hay sal 67 hastand. baray shan mohem nist keh abrooy jomhoori eslami miravad. pool naft keh hast! bayad tarsid o negaran bood.

ارسال یک نظر